Tapasztalataim szerint a könyvelőkről legtöbbször papírhalmok között ülő aktakukacok jutnak az emberek eszébe, akik mindenfélét „varázsolnak” az ügyfelek adózása, pénzügyei körül. Úgy tekintenek ránk, mint valamiféle csodamanókra, akik érthetetlen és hosszú jogi passzusokat fejből „vágnak”, átlátnak és bizonyára a hobbijuk is az adózás és a papírmunka.
A munkám tényleg úgy néz ki, mintha egy általános ügyfélszolgálaton dolgoznék, ahol rengeteg különböző kérdést kell tudni megválaszolni, sokszor azt is kitalálni, hogy vajon mire gondol az ügyfél és mindenkinek a saját nyelvén elmagyarázni a dolgokat, sokszor ugyanannak a kliensnek többször is. A fokozott empatikusság és türelem mellett tehát jól kell tudni fogalmazni, tisztán beszélni, különösen ha telefonos megkeresés érkezik.
Az óvodás kislányom nagyon szeret velem könyvelni, leül mellém és a kevésbé használt asztali gépem billentyűjén pötyög, mappákat rakosgat és papírokat búj, igaz még nem tud olvasni, vagy arab számokkal számolni. Óvodában mindenféle unszolás nélkül jár hetente egyszer délutánonként a matekszakkörre, mert hallotta tőlünk, hogy könyvelőként nem árt ha az ember jó számtanból. Igaz itt relációs jelekkel, összeadással és kivonással és játékos logikai, geometriai feladványokkal foglalkoznak, amit ő nagyon élvez és a legjobbak között is van.
Feltűnt azonban, hogy míg kognitívan igen fejlett, az iskola két év múlva szerintem nem jelent majd neki nagy nehézséget, addig a kiejtésével gondok vannak, nem küzdötte le, „nem nőtte ki” a pöszeséget és selypítést teljesen és néha úgy hallom hogy raccsol is, ha nem figyel oda kellően.
Emiatt vannak már, akik a csoportban is kigúnyolják egy-egy rosszul ejtett szó miatt, ami láthatóan nagyon frusztrálja, butábbnak érzi magát ilyenkor, holott a korához képest igen éles eszűnek tartják az óvónők is és mi is így látjuk, de ezt ilyenkor hiába próbáljuk vele éreztetni.
Úgy véltük, hogy ezt a problémát nem szabad tovább halogatni, lépni kell mielőtt még szorongásba, elszigetelődésbe fordul, hogy esetleg iskolás korában is megmarad ez a probléma.
Ő sajnos, amikor meghallotta, hogy logopédushoz szeretnénk vinni, akkor nagyon megmakacsolta magát, mert a gyerekek között a logopédushoz járókra azt mondják, hogy buták, „szefósok” stb. Igyekeztem meggyőzni azzal, hogy ha nagy lesz és ő is könyvelőirodát nyit, akkor az ügyfelekkel szépen, jó kiejtéssel kell majd beszéljen, hogy komolyan vegyék és sok ügyfele legyen. Illetve az iskolában majd nagyobb gondot okozhat, ha csak akkor kezdünk el vele foglalkozni.
Ezek valamennyire meggyőzték őt és sikerült is olyan helyet találnom rövid internetes keresés után, amiben nem kellett csalódnunk. Ez a hely pedig a Mosolykulcs Készségfejlesztés Központ. Már a honlapjuk is bizalomgerjesztő volt, hiszen nagyon informatív és nem csak reklámra korlátozódnak a tartalmaik. Még egy blog is tartozik a honlapjukhoz, ez a rengeteg hasznos információ pedig segíthet eldönteni, hogy valóban indokolt-e a hozzájuk fordulás és hogy milyen megoldások léteznek az egyes problémákra, illetve náluk mire lehet számítani, milyen logopédiai fejlesztő eszközök vannak a tarsolyukban.
Az kislányom esetében artikulációs zavar terápiára volt szükség, viszont ezt nem tisztünk eldönteni nekünk, így először egy konzultációs lapot töltöttünk ki, ami alapján egy kb. negyedórás előzetes telefonos egyeztetés következett és majd ezután jött maga a személyes vizsgálat, hogy egyértelműen eldönthessük mire van szüksége a gyerkőcnek.
A logopédiai fejlesztő eszközök amikkel dolgoznak korszerűek, játékosak és az adott gyerekre szabottan alkalmazzák őket a végtelenül kedves logopédusaik. Már most látok javulást, ahogy otthon gyakorlunk vele és a logopédus néni is megerősített bennünket ebben, de nyilván hónapoknak kell eltelnie mire átütő változásokat figyelhetünk meg. Ha esetleg más fejlődési nehézségekkel küzdene gyermekünk, akkor a Mosolykulcsnál erre is megoldást találnak, ha szocializációs gondokat, elszigetelődést okozna a beszédhiba, akkor pszichológiai segítséget is tudnak nyújtani. Ezenfelül számos más területet, módszert lefed a repertoárjuk, gyógypedagógiai fejlesztéseket is végeznek a logopédiai eszközök mellett és diszlexia prevencióval, illetve kezeléssel is foglalkoznak. Ha az iskolaérettséggel, iskolakezdéssel is felmerülnének problémáink, akkor is lesz kihez fordulni ugyanazon a helyen és ez igen megnyugtató tud lenni szülőként.